۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۰۴

یک شب مانده به اسکار

«12 سال یک برده» 5 جایزه اسپریت را هم برد

«12 سال یک برده» 5 جایزه اسپریت را هم برد

یک شب پیش از برگزاری مراسم اهدای جوایز اسکار، جایزه اسپریت نیز به «12 سال یک برده» رای داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ددلاین، «12 سال یک برده» به عنوان برنده بزرگ جوایز اسپریت که جایزه مستقل فیلم است، انتخاب شد.

این فیلم موفق شد تا هم جایزه بهترین فیلم سال و هم بهترین کارگردان سال را برای کارگردانش استیو مک کویین بریتانیایی به ارمغان بیاورد. اما این تنها جوایزی نبود که نصیب فیلم تحسین شده امسال شد و لوپیتا نیونگ او نیز به عنوان بهترین بازیگر زن مکمل انتخاب شد و جایزه بهترین فیلمنامه نیز به جان رایدلی برای فیلمنامه این فیلم رسید و شان بابیت نیز جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.

برد پیت از تهیه‌کنندگان این فیلم است که برای دریافت 9 اسکار نامزد شده است. این فیلم در این رقابت از «جاذبه» و «کلاهبرداری آمریکایی» که هر یک نامزد دریافت 10 اسکار شده اند، پیشی گرفت.

دیگر برنده بزرگ مراسم دیشب که در سانتا مونیکا برگزار شد فیلم «کلوپ خریداران دالاس» بود که متیو مک کاناهی به عنوان بهترین بازیگر مرد سال انتخاب شد و جارد لتو دیگر بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن سال نیز به کیت بلانشت برای بازی در «یاسمین آبی» فیلمی به کارگردانی وودی آلن تعلق گرفت.

«12 سال یک برده» در رقابت با «همه چیز از دست رفته»، «نبراسکا»، «درون لوین دیویس» و «فرانسیس ها» عنوان بهترین فیلم سال را به خود اختصاص داد.

استیو مک کویین در بخش بهترین کارگردان موفق شد تا شین کاروت کارگردان «رنگ اصلی»، جی.سی چندور کارگردان «همه چیز از دست رفته»، جف نیکولز کارگردان «افترا» و آلکساندر پین کارگردان «نبراسکا» را پشت سر بگذارد.

متیو مک کاناهی نیز رقبای سرسختی داشت که شامل بروس درن برای «نبراسکا»، چیوتل اجیفور برای «12 سال یک برده»، اسکار ایزاک برای «درون لوین دیویس»، مایکل بی.جوردن برای «ایستگاه فروتویل» و رابرت ردفورد برای «همه چیز از دست رفته» می شد.

کیت بلانشت نیز ژولی دپی را برای «پیش از نیمه شب»، گبی هافمن را برای «ساحره کریستال»، بری لارسون را برای «کوتاه مدت 12» و شایلین وودلی را برای «تماشایی حالا» پشت سر گذاشت.

«12 سال یک برده» در حالی جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را گرفت که وودی آلن برای «یاسمین آبی»، ژولی دلپی و اتان هاوک و ریچارد لینکلیتر برای «پیش از نیمه شب»، نیکول هولوفسنر برای «به حد کافی گفته شده» و اسکات نوی اشتاتر و مایکل وبر برای «تماشایی حالا» در این رقابت جای داشتند.

در این رقابت «آبی گرم ترین رنگ است» ساخته عبدالطیف کشیش که به عنوان فیلم اول جشنواره کن انتخاب شده بود، جایزه بهترین فیلم خارجی سال را دریافت کرد. فیلم «یک ذره گناه» از چین به کارگردانی ژیا ژانک-کی، «گلوریا» از شیلی به کارگردانی سباستین للیو، «زیبایی بزرگ » از ایتالیا به کارگردانی پائولو سورنتیو و «شکار» از دانمارک به کارگردانی توماس وینتربرگ دیگر رقبای این بخش بودند.

جایزه مستقل اسپریت (Independent Spirit Award) در سال ۱۹۸۴ با هدف جایزه دادن به «فیلمسازان مستقل» پایه گذاری شد. این جایزه از ابتدای پاگیری تا سال ۱۹۸۶ به نام فیندی  و یا «دوستان جوایز مسقل» نامیده می‌شد.

امسال بیست و ششمین دوره جوایز اسپریت برگزار شد. 

کد خبر 2246984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha